Ilawska Panorama Krzywe

A A A

Aktualności

2 kreatywna sobota"Mieć czas dla dziecka – to początek wszelkiego wychowania" Karl Hesselbacher

Tym razem zapraszamy na drugie już sobotnie przedpołudnie. W ramach spotkań odbywać się będą różne zajęcia i warsztaty, które dedykowane są rodzicom i ich dzieciom lub odwrotnie, dzieciom i ich rodzicom. Każda rodzina może brać udział w pojedynczych lub kilku zajęciach w ciągu dnia.

Serdecznie zapraszamy!

Zajęcia dedykowane są rodzicom z dziećmi od lat 7.

Zgłoszenia na zajęcia przyjmowane są poprzez kontakt telefoniczny, tel.: 896499200.

Do pobrania:

Zasady udziału

karta uczestnictwa

Plan zajęć:

sobota 18 listopada 2023

9:30 – 10:30 Ćwiczenia TAI-CHI grupa I

10:45 – 11:45 Ćwiczenia TAI-CHI grupa II

12:00 – 13:00 Ćwiczenia TAI-CHI grupa III

TAI-CHI jest lekarstwem na to, o czym w domu rzadko się mówi. Bo kto ma czas w dzisiejszym zabieganym świecie na ćwiczenie umiejętności wyciszania się? Niewiele osób jest świadomych, jak dużo od tego zależy. Bo o potrzebie koncentracji wiemy - przypominamy sobie o niej wtedy zwłaszcza, kiedy dziecko ma z nią problemy.

9:30 – 10:30 Zajęcia – wytapianie mydła

Zajęcia z zakresu aromaterapii i terapii kolorem. Uczestnicy przy pomocy osób prowadzących stworzą własną spersonalizowaną kostkę mydła. Mydła są wytapiane z organicznej gliceryny. Dodatkowo każdy uczestnik zajęć otrzyma ozdobny woreczek do zapakowania mydła.

10:45 – 11:45 Zajęcia – wytapianie świec

Zajęcia z zakresu aromaterapii i terapii kolorem. Uczestnicy przy pomocy osób prowadzących stworzą własną spersonalizowaną świecę w ozdobnym słoiczku. Świece są wytapiane z parafiny.

9:30 – 13:00 (z przerwą) Eksperymenty fotograficzne z telefonem

Już prawie każdy ma telefon komórkowy typu smartphone. Wielu osobom służy również jako aparat fotograficzny a my przeprowadzimy dla Was rodzinne zajęcia z fotografii na których poznacie wskazówki jak robić jeszcze lepsze ujęcia.

Zrzut ekranu 2023 11 09 084511

W połowie sierpnia do Iławy dotarł „Raport z badań ankietowych rozpowszechniania używania substancji psychoaktywnych oraz innych zachowań ryzykownych, a także zaburzeń zdrowia psychicznego wśród młodzieży iławskiej 2022”.

Za projekt badań oraz opracowanie jego wyników i raportu odpowiadał Instytut Psychiatrii
i Neurologii. Badania ankietowe w szkołach przeprowadzili, specjalnie do tego przygotowani, pracownicy Ośrodka Psychoedukacji wydziału Urzędu Miasta w Iławie.

Badania iławskie prowadzone są od 2001 roku, a więc od ponad 20 lat, w celu monitorowania rozpowszechnienia używania substancji psychoaktywnych, innych zachowań ryzykownych oraz problemów dotyczących zdrowia psychicznego wśród uczniów z klas pierwszych i trzecich gimnazjów, którym, po reformie systemu edukacji i likwidacji gimnazjów, odpowiadają obecnie klasy siódme szkół podstawowych (7 SP) oraz pierwsze szkół ponadpodstawowych (1 SPP). Obecny raport prezentuje wyniki ostatniej, siódmej edycji badań z grudnia 2022 roku, na tle danych
z wcześniejszych edycji badań iławskich.

Informacje o metodologii badań i prezentacji wyników

Tak jak w poprzednich edycjach, badania prowadzone były metodą audytoryjną w klasach szkolnych, w sposób zapewniający zachowanie anonimowości poszczególnym uczniom, klasom i szkołom. Obejmowały całą populację uczniów z klas 7 SP i klas 1 SPP, która liczyła 1013 osób.

Udział w badaniach był w pełni dobrowolny. Uwzględniano także prawo rodziców do sprzeciwu wobec udziału nastoletniego dziecka w badaniach. Odnotowano sprzeciw wobec udziału w badaniach nastoletniego dziecka ze strony 31 rodziców oraz osobistą odmowę ze strony 28 uczniów. Ponadto część uczniów była nieobecna w szkole w trakcie prowadzonych badań. Około 20 uczniów wypełniło ankiety niepoprawnie, w sposób budzący wątpliwości co do wiarygodności udzielanych odpowiedzi.

W sumie uzyskano poprawnie wypełnione ankiety przez 824 uczniów, w tym 128 z klas młodszych oraz 696 z klas starszych (było to 81% docelowej populacji).

Dzięki temu, że badania realizowane są od 20 lat, możemy obserwować nie tylko aktualne rozpowszechnienie wśród młodzieży ryzykownych zachowań, ale także zmiany z biegiem lat
i trendy, czyli tendencje wzrostowe, spadkowe lub inne. Są to bardzo cenne informacje, które pozwalają reagować na zagrożenia i problemy identyfikowane w badaniach iławskich oraz aktualizować plany działań profilaktycznych w celu jak najlepszej ochrony młodych ludzi przed różnymi problemami i zagrożeniami.

Po zakończeniu publikacji wyników zaprezentujemy Państwu plany samorządu w zakresie działań profilaktycznych na najbliższe lata.

W pierwszej części zaprezentujemy wyniki dotyczące palenia papierosów (także e-papierosów) oraz picia alkoholu.

Wykresy część 1: Tytoń i Alkohol

Podsumowanie wyników badań iławskich 2001-2022

Tytoń

Pomiędzy dwiema ostatnimi edycjami badań, w 2018 i 2022 roku, wskaźniki używania tytoniu, opisujące palenie papierosów łącznie z używaniem tytoniu w innej formie, nie uległy istotnym statystycznie zmianom, zarówno w klasach młodszych jak i starszych. Nie stwierdzono także istotnych różnic w wartościach wskaźników pomiędzy dziewczętami a chłopcami.

Jeśli spojrzymy na tendencje do zmian wskaźników w całej historii badań iławskich, to po okresowych fluktuacjach, poziom wskaźników używania tytoniu w 2022 roku jest bardzo podobny do poziomu z 2001 roku.

W 2022 roku odsetki używających tytoniu w jakiejkolwiek formie, w ostatnim roku, wyniosły 18,8% wśród młodszych klas oraz 35,6% wśród starszych. Natomiast używający tytoniu codziennie stanowili w podgrupach wiekowych odpowiednio 1,6% i 13,4%.

Uwaga formalna: widoczne na załączonych slajdach wzrosty i spadki wskaźników pomiędzy 2010
a 2018 rokiem mogą być pozorne, ponieważ w tym okresie upowszechniło się wśród młodzieży używanie tytoniu w innej postaci, niż tradycyjne papierosy (e-papierosy, fluidy czy tytoń podgrzewany), a to zjawisko badamy dopiero od 2018 roku.

W porównaniu z opublikowanymi wcześniej wynikami badań mokotowskich uczniów klas 1 SPP, przeprowadzonymi w Warszawie, w 2020 roku, wśród uczniów iławskich szkół wyraźnie wyższe były odsetki palących tradycyjne papierosy w ostatnim roku (23,1% w stosunku do 14,5%) oraz odsetki palących codziennie (9,3% do 2,5%).

Alkohol

W młodszych klasach zdecydowanie dominują abstynenci: 60% uczniów stwierdziło, że nigdy
w życiu nie piło alkoholu, a w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie nie piło alkoholu aż 80%. Można ocenić, jako bardzo niski, odsetek uczniów pijących alkohol w ostatnich 30 dniach przed badaniem oraz upijających się w tym okresie: 3,9% oznacza, że dotyczyło to jedynie pięciu uczniów z całej badanej grupy, liczącej 128 osób.

W klasach starszych, czyli w 1. SPP, nigdy niepijący alkoholu stanowili 40%, blisko połowa uczniów nie piła alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Natomiast picie alkoholu w ciągu ostatnich 30 dni potwierdziło 26%, a upicie się w tym okresie – 17% uczniów starszych klas.

W okresie 2018 – 2022, w klasach młodszych wskaźniki picia alkoholu nie zmieniły się znacząco, natomiast w klasach starszych stwierdzono znaczące spadki w zakresie picia alkoholu kiedykolwiek w życiu, w ostatnim roku oraz 30 dni. Także ograniczyło się wśród tych uczniów upijanie się, ale zmiany nie były istotne statystycznie.

W całym okresie 21 lat, począwszy od 2001 roku, w obu grupach bardzo wyraźnie obniżyły się wszystkie wskaźniki opisujące picie alkoholu, osiągając „historyczne” minima. Odnotowano następujące spadki (w zaokrągleniu do pełnych procentów):

  • pijący alkohol w życiu: w starszych klasach – z 88% do 60%, w młodszych – z 59% do 40%
  • picie alkoholu w ostatnim roku: starsi – z 80% do 52%, młodsi – z 57% do 20%
  • picie alkoholu w ostatnich 30 dniach: starsi – z 43% do 26%, młodsi – z 23% do 4%
  • upijanie się, wskaźnik subiektywny: starsi – z 25% do 17%, młodsi – z 14% do 4%
  • upijanie się, wskaźnik obiektywny: starsi – z 25% do 17%, młodsi – z 12% do 2%

Nie zaobserwowano istotnych różnic pomiędzy grupami dziewcząt i chłopców w rozpowszechnieniu picia alkoholu, zarówno w młodszych jak i w starszych klasach.

W porównaniu z opublikowanymi wynikami badań mokotowskich z 2020 roku, wśród młodzieży iławskiej bardziej rozpowszechnione było upijanie się (w okresie 30 dni poprzedzających badania, 17% w stosunku do 5,4%). Podobne natomiast były odsetki uczniów pijących alkohol w ostatnich 30 dniach.

W młodszych klasach zasadniczo nie zmieniły się znacząco wskaźniki opisujące dostępność alkoholu. Jedynie wśród chłopców znacznie (z 31% do 15%) zmniejszył się odsetek oceniających, że mogliby łatwo kupić alkohol. W całej grupie młodszych klas wskaźnik ten wyniósł w 2022 roku 19%, natomiast drugi wskaźnik dostępności – przebywanie w towarzystwie młodzieżowym,
w którym pito alkohol, wyniósł 31%. Nie stwierdzono istotnych różnic w poziomie wskaźników pomiędzy podgrupami dziewcząt i chłopców.

W starszych klasach, znacząco spadły, w okresie 2018-2022 wartości obu wskaźników dostępności. I tak odsetki uczniów twierdzących, że łatwo mogliby kupić alkohol zmniejszyły się z 61% do 47%, a w towarzystwie młodzieżowym, w którym pito alkohol, w 2018 roku było 70% uczniów, tymczasem w 2022 roku było to 62%. Należy dodać, że dziewczęta ze starszych klas bardziej licznie uczestniczyły w takich spotkaniach - 66%, w porównaniu z chłopcami - 58%.

Wnioski dla profilaktyki

Wyniki badań wskazują na stabilizację rozpowszechnienia wśród młodzieży używania tytoniu, zarówno w krótkiej jak i dłuższej perspektywie czasowej. W przypadku picia alkoholu widoczne są natomiast tendencje spadkowe, szczególnie widoczne w grupie starszych uczniów. Takie tendencje mogą napawać nadzieją rodziców, nauczycieli i samorząd troszczący się także o dobro młodzieży.

Nie możemy jednak zapominać o większym rozpowszechnieniu palenia papierosów i picia alkoholu wśród młodzieży iławskiej w porównaniu z młodzieżą warszawską. Takie okoliczności sugerują konieczność kontynuowania lub wprowadzania nowych, skutecznych działań profilaktycznych już w szkole podstawowej, aby można było uprzedzić moment inicjacji tytoniowej czy alkoholowej
i wpłynąć na dalsze ograniczenie rozpowszechnienia używania tych substancji.

Krzysztof Bobrowski

Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie

Raport PDF do pobrania (klik)

Od 31 października br. w Iławie trwa akcja „Zmaluj z nami Iławę”.
Grupa młodych osób z naszego miasta połączyła siły i zadbała o bezpieczeństwo innych młodych mieszkańców.
⯑⯑⯑⯑‍♀️Na przejściach dla pieszych, szczególnie przy szkołach malują znak „Przejdź Offline”, tak żeby uczniowie zwrócili uwagę na przejeżdżające samochody. Na początek ulica Wiejska.
Malowanie będzie trwało jeszcze kilka dni, a wszystko zależy od warunków pogodowych.
396720251 777862084370071 7349907161788333385 n 396723098 777866681036278 7823821649561080191 n 1698935379448
 396730255 777862067703406 6285687430807322550 n  1698935379444 1698935379440
Do akcji włączyła się młodzież z grupy Highskate i Hufiec ZHP Iława Hufiec ZHP Iława
Akcję nadzoruje Urząd Miasta w Iławie – Wydział Komunikacji Społecznej i Ośrodek Psychoedukacji, Profilaktyki Uzależnień i Pomocy Rodzinie w Iławie przy współpracy ze Stowarzyszeniem Forum Animatorów Społecznych

W związku z realizacją Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2021-2025 oraz Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2023, Ośrodek Psychoedukacji Profilaktyki Uzależnień i Pomocy Rodzinie – Wydział Urzędu Miasta zaprasza pedagogów, psychologów i nauczycieli z Państwa szkoły na szkolenia:
„Bezpieczeństwo i zagrożenia dla dzieci w sieci”

Szkolenia odbędą się w Ośrodku Psychoedukacji Profilaktyki Uzależnień i Pomocy Rodzinie w Iławie i są przeznaczone dla psychologów, pedagogów i nauczycieli- wychowawców klas IV-VIII iławskich szkół podstawowych.

W programie spotkań:

· Założenia skutecznej profilaktyki zagrożeń online

· Jak dzieci korzystają z sieci; specyfika serwisów społecznościowych

· Rola rodziców w ochronie dzieci przez zagrożeniami w sieci

· Szkodliwe treści w sieci – specyfika, profilaktyka

· Wykorzystywanie (m.in. w kontekście tzw. Pandora Gate)

· Zapobieganie przemocy rówieśniczej (m.in. założenia programu Impact)

· Problemowe korzystanie z sieci (uzależnienie) – specyfika, diagnoza, profilaktyka

· Planowanie lokalnych działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci online.

 

Szkolenia odbędą się w dniach:

Łukasz Wojtasik2316 listopada godz. 10.00-15.00 - „Bezpieczeństwo i zagrożenia dzieci w sieci” - prowadzący pan Łukasz Wojtasik ( Ekspert do spraw bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od 25 lat związany Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę – koordynator programu „Dziecko w Sieci”. Autor pierwszej polskiej kampanii społecznej poświęconej bezpieczeństwu dzieci online „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie” (2004) i szeregu projektów badawczych, kampanii społecznych i programów edukacyjnych związanych z tą tematyką. Autor serii książek dla dzieci "Sieciaki". Więcej: lukaszwojtasik.pl)

 Karta zgłoszeniowa WORD (klik)

 

 

 

 

 

Ewa Dziemidowicz23 listopada godz. 10.00-15.00 - „Bezpieczeństwo i zagrożenia dzieci w sieci” - prowadząca pani Ewa Dziemidowicz (Psychoterapeutka, trenerka, ekspertka ds. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie, pracuje w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS). Pracuje z młodzieżą, rodzicami i rodzinami w Poradni „Dziecko w Sieci” FDDS. Prowadzi szkolenia i warsztaty w zakresie bezpieczeństwa online, dotyczące m.in. cyberprzemocy, sekstingu, problemu uwodzenia w sieci, uzależnień od nowych technologii.)

 

Warto przeczytać, picie alkoholu to nie tylko niebezpieczeństwo uzależnienia się, "po drodze" są inne szkody, i to nie małe.......

artykuł znajduje się:

 
 

Zrzut ekranu 2023 10 21 123020